a

Тим Заштитника грађана у обављању послова НПМ-а, предвођен заменицом заштитника грађана др Наташом Тањевић, посетио је 18. децембра 2020. године Дом Јован Јовановић Змај и Центар за смештај малолетних страних лица без пратње родитеља, односно старатеља, у Београду. Поред запослених из институције Заштитника грађана, у тиму је био и представник Центра за интеграцију младих.

Посете установама су реализоване ради праћења поступања према малолетним мигрантима без пратње и услова у којима бораве. Тим је разговарао са руководиоцима и службеницима установа, као и са присутним малолетницима.

Због мера које социјалне установе предузимају ради заштите од ширења заразне болести посете су биле најављене. Остварена је успешна сарадња са запосленима из обе установе, који су пружили све тражене информације и податке, омогућили обилазак просторија и ненадзиране разговоре са малолетницима.

Тим Заштитника грађана у обављању послова НПМ- а који је предводила заменица заштитника грађана и руководитељка тима НПМ-а др Наташа Тањевић, обавио је 28. децембра ненајављену посету Полицијској управи Ваљево ради праћења поступања по препорукама из Извештаја Европског комитета за спречавање мучења и нечовечних или понижавајућих казни или поступака (ЦПТ) о посети Републици Србији из 2017. године. У тиму је поред запослених из институције Заштитника грађана био и представник удружења Одбора за људска права Ваљево.

Представници НПМ-а су након посете Казнено-поправном заводу за малолетнике у Ваљеву, у коме су разговарали са више притвореника о поступању полиције током њиховог лишења слободе, у седишту ПУ Ваљево обишли просторије за задржавање и службене канцеларије полицијских службеника и просторију/депо где се држе одузети предмети. Остварили су увид у предмете притужби и документацију о употреби средстава принуде и задржавању лица и кроз разговор са полицијским службеницима прикупили додатне информације о поступању према доведеним и задржаним лицима.

Поступање полицијских службеника током посете тима НПМ-а било је професионално и представља пример добре праксе у поступању, у складу са законом предвиђеном обавезом сарадње органа управе са Заштитником грађана.

Заштитник грађана Зоран Пашалић честитао је грађанима Србије предстојеће новогодишње празнике уз жеље за добро здравље и напредак и као приоритете у даљем раду најавио већи ангажман институције коју представља на заштити и поштовању људских права свих грађана, као и контролу законитости и правилности рада надлежних институција.

„Поштовани грађани Србије, желим вам много здравља, радости и успеха у новој 2021. години. Приоритет Заштитника грађана биће и даље потпуна заштита и поштовање људских права свих грађана, као и детаљан надзор над радом свих надлежних државних институција. Врата институције су вам увек отворена“, навео је Пашалић.

Пашалић је подсетио да је институција Заштитника грађана у 2020. години, коју је у потпуности обележила пандемија вируса Ковид-19, задобила највеће поверење грађана Републике Србије, што су потврдила и два одвојена истраживања организација цивилног друштва и Тима Уједињених нација за људска права.

„Један од изазова који нас очекује у наредној години јесте доношење новог закона о Заштитнику грађана, чији нацрт су израдили стручњаци наше институције. Овим нацртом Заштитнику грађана, као независној државној институцији, требало би да буду дата већа овлашћења како би се грађанима омогућило да што ефикасније остваре своја права“, рекао је Пашалић.

Заштитник грађана Зоран Пашалић разговарао је данас са пучком правобранитељицом Лором Видовић о ситуацији у Хрватској после разорног земљотреса и понудио јој све врсте помоћи из своје надлежности у санирању последица које је ова катастрофа донела грађанима те земље.

„Колегиница Видовић ми је пренела детаљне информације о ситуацији у Хрватској после земљотреса и о великом труду који тамошњи надлежни органи улажу како би сместили 75.000 угрожени људи у објекте. Понудио сам јој помоћ из своје надлежности како би, пре свега људи који су остали без крова над главом, били збринути у овој тешкој ситацији“, рекао је Пашалић после телефонског разговора са хрватском колегиницом.

Пашалић и Видовић су се сагласили да је сарадња омбудсмана Србије и Хрватске до сада давала позитивне резултате и изразили наду да ће тако бити и овој ситуацији када су у питању животи и егзистенција десетина хиљада грађана Хрватске.

Заштитник грађана утврдио је током надзора над радом Центра за азил у Боговађи да обезбеђење у овом центру није довољно за одржавање безбедности приликом већих нереда какви су били 17.12.2020. године, као и да је већина миграната који су учествовали у нередима насталим након што су натерали радницу Комесаријата за избеглице и миграције да пољуби простирку за извођење њиховог верског обреда, пребачена у прихватни центар у Прешеву.

Представници Одељења за хитно поступање Заштитника грађана су током надзора 28.12.2020. године утврдили да су простор и објекти које користи Центар за азил у Боговађи у власништву Црвеног крста Србије, организације која је ангажовала приватно предузеће „Декаполит“ за обезбеђење објеката у овом центру.

Према речима Марије Керекеш Ристић, једне од в.д. управница Центра, обезбеђење које је ангажовао Црвени крст Србије није довољно за безбедност приликом већих нереда као што су били 17.12.2020. године јер се ту налазе један припадник обезбеђења током дана и двојица током ноћи.

Милена Рибаћ, такође једна од в.д. управница које руководе центром на недељном нивоу, појаснила је да је до инцидента дошло 17.12.2020. године када је радница, док је са припадником обезбеђења скупљала прљаву ћебад и делила чисту, случајно згазила на простирку за молитву. Неколико миграната су се побунили због тога, али су се брзо смирили и наставили да се моле. Међутим, двадесет минута касније, група од педесетак миграната почела је да виче у холу.

Пошто су се осећали угрожено, радници су изашли из објекта и кренули ка згради коју користе запослени Комесаријата, али су мигранти кренули за њима, опколили их и почели да их гађају разним предметима, а затим су почели да лупају прозоре на управној згради. Запослени су одмах позвали полицију, али је најпре дошла само једна патрола са двоје полицијских службеника, а знатно касније више патрола, пренели су представници Центра за азил у Боговађи.

Мигранти су тражили да радница напусти Центар и да се извини, што је она и урадила, а онда су тражили да пољуби њихову простирку за молитву, што је такође учинила, али до смирења ситуације није дошло већ су мигранти тражили извињење од радника обезбеђења, при чему су претили да ће ући унутра са моткама и све их побити ако не добију извињење, утврдио је Заштитник грађана.

Радник обезбеђења се извинио мигрантима на енглеском језику, али је одбио да пољуби простирку. Када је стигао већи број полицајаца који су направили обруч око Центра мигранти су почели да се моле испред управне зграде а затим се повукли у објекат у који су смештени и тамо почели да лупају ствари.

Око 17 часова тога дана стигла су два аутобуса Комесаријата из Шида, а запослени су тада издвојили најмлађе мигранте и оне за које су знали да нису учествовали у нередима. Остале, којих је било 79, послали су у Центар у Прешеву, па је сада у Центру за азил у Боговађи смештено 95 малолетних миграната.

Заштитник грађана је 24.12.2020. године по сопственој иницијативи, након сазнања из медија да је група миграната у том центру натерала запослену да пољуби простирку за извођење њиховог верског обреда, покренуо поступак контроле рада Комесаријата за избеглице и миграције ради утврђивања свих околности у вези са овим случајем и степена безбедности у том центру.

Заштитник грађана је, после сазнања из медија да је над двоје деце из Неготина извршено кривично дело недозвољене полне радње, покренуо поступак контроле законитости и правилности рада Центра за социјални рад у том граду.

Заштитник грађана је из медија добио информације да је починилац овог кривичног дела ухапшен, али је због постојања могућности угрожавања или повреде права и најбољих интереса детета затражио од ЦСР Неготин да му у року од 15 дана достави детаљан извештај о поступању, мерама и активностима које је предузео до сада.

ЦСР Неготин треба да обавести Заштитника грађана и да ли се породице ове деце налазе на евиденцији Центра, као и да ли је раније било пријава, сазнања или сумњи о евентуалној злоупотреби, насиљу или занемаривању деце.

Страна 3 од 477