a

Заштитник грађана Републике Србије Зоран Пашалић, у складу са Законом о Заштитнику грађана, предао је данас Народној скупштини Републике Србије Редован годишњи извештај Заштитника грађана за 2020. годину.

Заштитник грађана је, после сазнања из медија да је у основној школи надомак Јагодине, према тврдњама родитеља детета, учитељица физички повредила једног ученика, по сопственој иницијативи покренуо поступак контроле правилности и законитости рада Основне школе „Јоца Милосављевић“ и Центра за социјални рад из Јагодине, као и Министарства просвете, науке и технолошког развоја.

Због постојања могућности угрожавања или повреде права и најбољих интереса детета, Заштитник грађана од Основне школе „Јоца Миленковић“ у Милошеву близу Јагодине тражи да му у року од 15 дана достави детаљан извештај о поступању, мерама и активностима које је школа предузела у овом случају.

Заштитник грађана од јагодинског Центра за социјални рад тражи да му у року од 15 дана достави извештај о томе да ли се породица дечака налази на евиденцији Центра, као и да ли је раније било неких пријава, сазнања или сумњи о евентуалном насиљу над дечаком.

Од ресорног министарства, Заштитник грађана тражи да изврши надзор над радом поменуте школе и да му у истом року достави извештај о поступању, мерама и активностима које је предузело у овом случају.

Заштитник грађана у обављању послова Националног механизма за превенцију тортуре (НПМ) посетио је 24. и 25. јуна 2020. године Окружни затвор у Чачку у циљу системске контроле стања у установи и заштите и унапређења права лица лишених слободе. Извештај о посети са препорукама је достављен Заводу и Управи за извршење кривичних санкција.

Управник Завода је обавестио НПМ да се отпочело са активностима на унапређењу материјалних услова у спаваоницама и тоалетима, као и да ће у наредном периоду, по добијању новчаних средстава, предузети додатне радове како би се свим затвореницима у затвореном одељењу омогућило да бораве у дневном боравку. Након обезбеђивања материјалних средстава предузеће се радње и у циљу изградње посебне просторије за посете са брачним другом, децом или другим блиским лицем. НПМ ће у даљем раду пратити реализацију ових препорука.

У одговору Завода је наведено да су службеници обезбеђења похађали обуку о примени мера принуде, да је унапређено и њихово поступање у вези са спроводом лица лишених слободе и да је у плану обављање систематског прегледа запослених у служби за обезбеђење током 2021. године, што ће зависити од обезбеђивања материјалних средстава за ту намену.

Запослени у Служби за третман, прихватајући препоруку НПМ, спроводиће процедуру додељивања проширених права и погодности, у складу са законом, без обзира на тренутну немогућност коришћења додељеног права, односно погодности која се користе изван завода услед актуелне пандемије. У наредном периоду ће предузети активности на реализацији групног рада кроз радионице на тему превенције злоупотребе психоактивних супстанци, а Завод је изразио и спремност да се у будућем раду, у складу са законом и важећим стандардима, омогући радно ангажовање прекршајно кажњеним и притвореним лицима, уколико буду исказали заинтересованост.

Служба за здравствену заштиту ће у наредном периоду при првом лекарском прегледу лица лишених слободе обављати преглед свих телесних предела без одеће, што ће омогућити откривање евентуалних телесних повреда које могу бити у вези са насилним поступањем према лицу. Уведена је и пракса фотографисања уочених повреда и уцртавања у шему тела, а лекар ће у извештају о утврђеним повредама уносити мишљење о повезаности изјаве лица са насталим повредама. На тај начин служба за здравствену заштиту ће дати велики допринос у борби против злостављања лица лишених слободе. Будући да се ОЗ Чачак изјаснио да ће предузети активности да се обезбеде услуге лекара психијатра, НПМ ће у даљем раду пратити поступање по овој препоруци.
Управа за извршење кривичних санкција је расписала конкурс за пријем у стални радни однос једног радника службе за обезбеђење, радника за алтернативне санкције, а предузимају се активности и ради пријема у стални радни однос лекара и још једног медицинског техничара.

 

b_300_0_16777215_00_images_2020_02.jpegЗаштитник грађана ће у циљу унапређења положаја ЛГБТИ особа у Републици Србији ове године одржати 15 обука за запослене у локалним самоуправама како би се олакшало укључивање припадника ове заједнице у активности у срединама у којима живе, изјавила је заменица Заштитника грађана за родну равноправност Јелена Стојановић.

Заштитник грађана пројекат обука у локалним самоуправама организује у сарадњи са Асоцијацијом „Дуга“, а њиме је предвиђено да јединице локалне самоуправе у своје акционе планове експлицитно укључе ЛГБТИ особе, да пропишу мере и активности за унапређивање њиховог положаја и да за те активности издвоје одговарајућа буџетска средства, рекла је Стојановић на другом састанку Управног одбора програма „Хоризонтална средства за Западни Балкан и Турску“ (Horizontal Facility 2 for the Western Balkans and Turkey 2019-2022).

Стојановић је у оквиру он-лајн сесије „Промоција различитости и равноправности у Србији“ навела да се ЛГБТИ особе у Србији још увек суочавају са говором мржње, претњама и насиљем и да се Заштитник грађана већ дужи временски период залаже за системско решење проблема са којима се суочавају припадници ЛГБТИ популације.

Заштитник грађана је још пре три године свим јединицама локалне самоуправе упутио препоруку о укључивању ЛГБТИ заједнице у локалне акционе планове, и ту препоруку понавља сваке године, рекла је Стојановић и додала да је у 2020. години, због услова које је наметнула пандемија вируса ковид-19, одржано седам обука којима је присуствовало 47 представника из 16 јединица локалне самоуправе.

Стојановић је рекла да Заштитник грађана у 2021. години у оквиру пројектних активности очекује подршку за израду и представљање публикације за децу и младе о правима ЛГБТИ особа којом би се указивало на њихова права, као и зарад упознавања деце и младих са надлежностима Заштитника грађана и начином како да му се обрате.

Све активности се одржавају у оквиру пројекта Савета Европе „Промоција различитости и равноправности“, уз финансијску подршку Европске Уније.

Обуке о подизању свести о правима ЛГБТИ особа у њиховим локалним срединама неће бити последње залагање Заштитника грађана на заштити права мањинских и посебно рањивих група у Републици Србији, рекла је Стојановић и додала да би у оквиру истог пројекта, Заштитник грађана требало да у току године са Министарством државне управе и локалне самоуправе спроведе обуке за Савете за међунационалне односе.

Заштитник грађана Зоран Пашалић честита свим женама 8. март, Међународни дан жена, указујући да и поред напора државе на унапређењу њихових права у свим сегментима живота, жене и девојчице у Србији и даље нису у пуној мери равноправне у нашем друштву. Оне се веома често суочавају са насиљем и увредама у породици, у партнерским односима, на радном месту, у јавном простору. На жалост, последице пандемије коронавируса у највећој мери погађају жене, које се суочавају са повећаним обимом неплаћеног кућног рада, али и са економском несигурношћу и експлоатацијом на радном месту.

Због учесталих повреда права и достојанства жена у протеклих годину дана, заштитник грађана истиче да међу приоритете држава мора уврстити јачање економског и социјалног положаја жена, а посебну подршку држава и друштво мора пружити женама из вишеструко маргинализованих друштвених група – женама које су преживеле насиље, старијим женама, женама са инвалидитетом, самохраним мајкама, мигранткињама, избеглицама и интерно расељеним женама, женама другачије сексуалне оријентације и родног идентитета, Ромкињама, као и женама у руралним срединама које се свакодневно суочавају са кршењем њихових права.

У октобру прошле године Заштитник грађана представио је Извештај о раду група за координацију и сарадњу на подручју Града Београда, чији подаци указују на то да је од почетка примене Закон о спречавању насиља у породици донео побољшања у систему заштите од насиља у породици и партнерским односима, пре свега у погледу комуникације између органа надлежних за евидентирање, спречавање и санкционисање породичног насиља. Међутим, и даље постоје недостаци у примени закона и раду група за координацију и сарадњу, чије отклањање је неопходно за успостављање ефикасније и делотворније системске заштите жртава насиља, а озбиљан проблем представља недостатак стручног особља у центрима за социјални рад, те Заштитник грађана је започео активности из своје надлежности на решавању уочених проблема, од којих су неки већ отклоњени, поручио је Зоран Пашалић.

Национални механизам за превенцију тортуре Републике Србије данас, на Међународни дан жена, по први пут заједнички са Асоцијацијом за превенцију тортуре и још 36 мониторинг тела из читавог света, позива државне органе на континуирано деловање у циљу заштите жена у затвору.

Широм света, више од 75 националних и локалних независних механизама за мониторинг који су основани у складу с Опционом протоколом уз Конвенцију УН против тортуре (OPCAT) – познати под називом национални и локални механизми за превенцију тортуре – раде на заштити достојанства и правичности за лица лишена слободе.

Обављамо редовне посете свим местима на којима се налазе лица лишена слободе. Разговарамо насамо с лицима лишеним слободе, члановима њихових породица и запосленима. Документујемо како затворско окружење утиче на жене, било да је у питању извршење мере притвора или издржавање затворске казне. Сачињавамо извештаје за надлежне органе у којима се указује на дискриминацију и родно засновано насиље које доживљавају жене у затвору, укључујући и жене у стању посебне угрожености због, између осталог, своје расе, етничке припадности, сексуалне оријентације, родног идентитета и изјашњавања и инвалидитета. Такође, важно је истаћи да припремамо практичне препоруке које усмеравају промене закона, политика, процедура и праксе. Све то чинимо на основу континуираног и конструктивног дијалога са свим актерима у читавом кривично правном систему.

Праћење положаја и потреба жена представља важан део нашег рада, који се током пандемије заразне болести COVID-19 показао као нарочито значајан.
Пандемија је додатно оптеретила затворе широм света, доневши са собом нове изазове за запослене и изложивши лица лишена слободе повећаним ризицима. Извештавали смо – и настављамо да извештавамо – о утицају који ограничења уведена у циљу спречавања ширења вируса имају на жене. Многе од њих су остале изоловане, с емотивним последицама и без материјалне подршке, након увођења привремене забране породичних посета и увођења ограничења у обављању свакодневних активности. Деца такође трпе због немогућности да виде мајке. На основу резултата нашег праћења, снажно се залажемо за спровођење програма превременог отпуста и алтернативних мера уместо лишења слободе за жене.

Примењујемо Правила Уједињених нација за поступање према затвореницама и примену незатворских мера према преступницама (Правила из Бангкока), која су усвојена пре десет година, као оријентир у нашим активностима праћења и као подршку нашим налазима и препорукама. Свој рад такође заснивамо и на другим комплементарним стандардима, као што су Правила Нелсона Манделе и Принципи из Џогџакарте. У склопу активности на јачању заштитних мера за жене у затвору и промовисању незатворских алтернатива лишавању слободе, Правила из Бангкока имају посебан значај током пандемије заразне болести COVID-19.

Поздрављамо позитивне мере које државе широм света предузимају у циљу заштите права жена у затвору. Међутим, постоји потреба за интензивнијим и континуираним деловањем, нарочито током пандемије заразне болести COVID-19. Стога заједнички позивамо да се све државе поново обавежу на заштиту достојанства, здравља, безбедности и сигурности свих жена у затвору и да утврде алтернативе лишавању слободе за жене у сукобу са законом. Правила из Бангкока, заједно с препорукама националних и локалних превентивних механизама, пружају државама чврст основ за деловање у правцу обезбеђивања поштеног, доступног и безбеднијег правосуђа за жене.

Потписници:


• Association for the Prevention of Torture (APT)
• Austrian Ombudsman Board as National Preventive Mechanism
• Comisión por la Memoria - Mecanismo Local de Prevención de la Tortura de la Provincia de Buenos Aires / Argentina
• Comisión Provincial de Prevención de la Tortura de Mendoza / Argentina
• Comité Nacional para la Prevención de la Tortura de Argentina / CNPT-AR
• Human Rights Ombudsman of the Republic of Slovenia
• Instance Nationale pour la Prévention de la Torture (INPT) / République Tunisienne
• Mecanismo Estadual de Prevenção e Combate à Tortura do Rio de Janeiro / Brasil
• Mecanismo Estadual de Prevenção e Combate à Tortura de Pernambuco / Brasil
• Mecanismo Local para la Prevención de la Tortura y Otros Tratos y Penas Crueles, Inhumanos y/o Degradantes de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires / Argentina
• Mecanismo Nacional de Prevenção e Combate à Tortura - MNPCT/Brasil
• Mecanismo Nacional de Prevención contra la Tortura y otros Tratos o Penas Crueles, Inhumanos o Degradantes - Defensoría del Pueblo / Ecuador
• Mecanismo Nacional de Prevención contra la Tortura (MNPT) / Costa Rica
• Mecanismo Nacional de Prevención contra la Tortura MNP-CONAPREV / Honduras
• Mecanismo Nacional de Prevención de la Tortura – Defensoría del Pueblo / Perú
• Mecanismo Nacional de Prevención de la Tortura / Paraguay
• Mecanismo Nacional de Prevención de la Tortura (INDDHH – MNP) / Uruguay
• Mecanismo Nacional de Prevención de la Tortura de la Comisión Nacional de los Derechos Humanos / México
• Mecanismo Nacional para la Prevención de la Tortura, Penas y Tratos Crueles, Inhumanos o Degradantes (MNPT) / Panamá
• Médiateur du Grand-Duché de Luxembourg
• National Center of the Kyrgyz Republic for the Prevention of Torture and Other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment
• National Commission for the Prevention of Torture (NCPT) / Switzerland
• National Guarantor for the Rights of Persons Deprived of Liberty / Italy
• National Mechanism for the Prevention of Torture / Poland
• National Preventive Mechanism – Commissioner for Fundamental Rights / Hungary
• National Preventive Mechanism – Ombuds Institution / Croatia
• National Preventive Mechanism – Protector of Citizens / Serbia
• National Preventive Mechanism - Protector of Human Rights and Freedoms / Montenegro
• National Preventive Mechanism - Romanian Ombudsman
• National Preventive Mechanism (Ombudsman’s Office) / Portugal
• National Preventive Mechanism of South Africa (SA NPM)
• National Preventive Mechanism of the Republic of Moldova (Office of the People’s Advocate)
• New Zealand Human Rights Commission as Central National Preventive Mechanism
• Oficina Nacional de Prevención de la Tortura y otros Tratos o Penas Crueles, Inhumanos o Degradantes / Guatemala
• Ombudsman of the Republic of North Macedonia - National Preventive Mechanism
• UK National Preventive Mechanism
• Ukrainian Parliament Commissioner for Human Rights
• Victorian Ombudsman – Australia

НПМ Републике Србије у својим годишњим извештајима већ годинама указује:

• жене којима је изречена мера притвора се смештају у притворске јединице завода за извршење кривичних санкција, а њихов релативно мали број у једној притворској јединици има за последицу да су поједине од њих током извршења мере притвора, често на дужи рок, практично у усамљењу, односно самици. Тиме, оно што представља посебну односно дисциплинску меру за лица на извршењу казне затвора, за притворенице неретко представља начин извршења мере притвора;
• извршење казне затвора према женама спроводи се у једном заводу за жене (Казнено - поправни завод за жене у Пожаревцу), чиме им је онемогућено извршење казне затвора што ближе месту становања;

• препоручује се надлежним органима да предузму мере како би се отклонили ови недостаци.

НПМ је констатовао и да се улаже у побољшање услова у којима бораве жене у заводима за извршење кривичних санкција: током 2019. је завршена изградња новог објекта у КПЗ за жене у Пожаревцу, а током посете ОЗ Београд 2017. године утврдили смо да је реновиран павиљон намењен притвореницама. Такође, прихватајући мишљење Заштитника грађана о значају превентивних лекарских прегледа у КПЗ за жене у Пожаревцу, овај завод је донео Директиву о праћењу здравственог стања и спречавању обољевања осуђеница којом је утврдио динамику, обим и садржину превентивних прегледа.

Страна 7 од 490