a


ФоНет

У 2015.години нисмо, бар не у потпуности, отклонили ниједну од кључних препрека бржем, бољем и праведнијем остваривању права грађана, оценио је у интервјуу ФоНету Заштитник грађана Саша Јанковић, који то што извештаји независних контролних тела за 2014. нису разматрани у Скупштини Србије види као политички став према тим телима.

Наши извештаји за прошлу годину били су доста оштри, критички, са много примера који доказују наше тврдње о слабости механизама за остваривање људских права и права грађана у Србији, рекао је Јанковић о извештајима независних контролних тела.

Веома је јасно да је парламент прекршио своју обавезу, а пропуштена је прилика да се грађани много више упознају са садржином тих извештаја, указао је Јанковић, који сматра да то није питање неефикасности, већ невољност власти да чује критичке тонове о свом раду.

Осврћући се на стање људских права у 2015. години, Јанковић је оценио да правосуђе није до краја стало на ноге, "нити судски, нити тужилачки део" и напоменуо да се не могу са извесношћу очекивати брзе, потпуне и правичне судске одлуке.

Администрација у Србији још је превише оптерећена политизацијом и партијским кадровима, од ње се очекује послушност, а не спровођење закона, грађани и администрација се и даље гледају преко нишана, упозорио је Јанковић.

Опширније...

Интервју дневном листу „Блиц“

Аутор: Жељка Јевтић

Омбудсман Саша Јанковић за “Блиц” говори о прислушкивању, да ли је могуће у Србији доказати да нема прислушкивања, као и који су разлози због којих се не може гарантовати без резерве да нема злоупотреба у раду служби. Јанковић између осталог каже и: “Па ми смо земља у којој је приватна фирма позајмљивала држави уређаје за пресретање комуникација и данас се у приватним рукама налази софистицирана опрема за пресретање комуникација”.

Омбудсман првенствено истиче да и у најбоље организованим државама никада не може бити апсолутне гаранције да тајне службе неће бити злоупотребљене, или злоупотребити посебне вештине и техничке капацитете које им стоје на располагању.

- Међутим, државе истински привржене владавини права и људским правима континуирано раде најмање три ствари: развијају што робусније механизме контроле, организују систем обавештајно-безбедносних и криминалистичких служби тако да буде отпоран на злоупотребу и међу припадницима тих служби стално јачају професионални етос заснован на поштовању слова и духа закона, те политичкој неутралности.
Када је реч о Србији ствари стоје другачије.

- Разлози због којих нико данас у Србији чак ни, уз неминовну малу резерву, не може гарантовати да нема злоупотреба у раду служби леже у томе што у последње време, уместо да јачају, овлашћења контролних органа који их у пракси заиста користе су на удару, а сами контролни органи бивају нападнути што их користе. Што на унапређењу система ништа није рађено од 2007. године када је донет Закон о основама уређења служби безбедности и што се за незаконит и нестручан рад, а посебно за отворено показивање политичких симпатија у службама пречесто напредује, а за показивање интегритета формално, а још чешће неформално – кажњава.

Јанковић подсећа на још један нерешени проблем.

Опширније...

Интервју у недељнику Нин, 24. септембар 2015. године

Аутор: Сандра Петрушић

НАКОН ГОДИНУ ДАНА ПРОВЕДЕНИХ У ПОКУШАЈУ да обави контролу оружаних снага и њихових служби и испита шта се догодило током Параде поноса, Саша Јанковић је издао јавну препоруку премијеру Александру Вучићу и председнику Томиславу Николићу да разреше дужности министра одбране Братислава Гашића и директора ВБА Петра Цветковића „због њихове одговорности за незаконит и неправилан рад својих органа и несарадњу са заштитником грађана". Последњу комуникацију са њима омбудсман је имао 15. августа, када је од Цветковића добио одговор на акт и препоруке из акта упућеног месец дана раније, у којем је директор ВБА негирао било какве неправилности, па се намеће питање шта се догодило у међувремену.

Зашто смену нисте тражили одмах?

Прво, таква одлука не доноси се напречац. Даље, током тих месец и по дана обавио сам једну контролну посету Војнобезбедносној агенцији по притужби њеног бившег припадника и, прикупљајући податке од значаја за његов случај, сазнао за неке околности и поступке унутар ВБА, против савесних припадника ВБА, који су били од великог утицаја да донесем коначну одлуку да тражим разрешење. Акт јавног предлагања разрешења министра један је од најсложенијих, правно и суштински, докумената које омбудсман може да уради.

На њему је са мном радило више људи, јер свака реч треба да буде на свом месту - на такав јавни документ нема права жалбе. И коначно, признајем, подсвесно сам сваки дан очекивао да ћу у једном моменту добити нове дописе министра и директора ВБА са речима: извините, поткрала се грешка, молимо занемарите претходни допис, обавештавамо вас да већ спроводимо, односно да ћемо спровести дате препоруке и да се утврђени недостаци у раду неће поновити... Одговори на препоруке које су ми министар и директор послали били су толико самоуверени, анахрони и у супротности са стварношћу да сам очекивао да ће бити повучени. Али нису.

С обзиром на то да је почело суђење припадницима Жандармерије, да ли су подаци који су ускраћени вама достављени суду, да ли се они крију од вас или се генерално селективно користе?

У последњем делу поступка ВБА ми је ставила на располагање све податке, али је приступ тим подацима у једном моменту непримереним понашањем прекинуо министар одбране, што сам описао у предлогу за разрешење. Министарство одбране ми до краја поступка није дало податке потребне да ступим у контакт са војним полицајцима који су учествовали у инциденту и разговарам са њима, што је моје изричито законско овлашћење. У сваком случају, успео сам да неспорно расветлим све кључне чињенице. Шта су дали тужиоцу, односно суду не знам, то је одвојен, независан поступак у коме се утврђују различите ствари него у поступку који ја водим.

У јавној препоруци за разрешење сте указали да министар одбране и директор ВБА одбијају да се повинују Уставу и цивилној контроли. Да ли мислите да је то персонална одлука или је цео амбијент такав да им је то омогућено?

Не желим да спекулишем. Већ сам јавно рекао да верујем да ће органи надлежни за разрешење о мојој препоруци одлучити у најбољем интересу грађана и демократских вредности на којима је, према Уставу, саздана наша држава.

Да ли сте до сада имали неки одговор власти на вашу препоруку, пре свега од премијера Вучића који је надлежан за смену министара и председника Николића који разрешава директора ВБА?

Председник Владе је дао једну кратку изјаву новинарима, јавно је позната. У овом моменту она је и једина за коју знам.

Страна 10 од 49