a

ИНТЕРВЈУ НЕДЕЉЕ - Милош Јанковић в. д. заштитника грађана
Разговарале Биљана Бојић и Катарина Благовић
Kurir, 18. јун 2017. године, страна 6


Редари на митингу нису овлашћени да примењују физичку силу над грађанима. Уверен сам да у Србији постоји јасна свест да нико никога не сме да бије, а то се односи и на насиље према политичким неистомишљеницима

Милош Јанковић, в. д. заштитника грађана, каже да му та функција, коју је преузео у фебруару, неће бити одскочна даска за улазак у политику, као његовом претходнику Саши Јанковићу, с којим је у Канцеларији омбудсмана сарађивао од 2008. Очекује добру комуникацију с будућим премијером Аном Бмабић и објашњава зашто није остварио сарадњу с њеним претходником Александром Вучићем нити присуствовао полагању његове пиедседничке заклетве. Упозорава да редари на протестима нису овлашћени да примењују силу над грађанима, да се налогодавци и извршитељи рушења објеката у Савамали морају открити...

Јесте ли разочарани што Скупштина три године није разматрала извештаје заштитника грађана?
- Није овде у питању разочарање. Реч је о томе да Скупштина треба да разматра годишње извештаје заштитника грађана зато што је то тако прописано. Та обавеза проистиче из Закона о Народној скупштини, као и њеног Пословника о раду. Имајући у виду да је највише представничко тело и носилац уставотворне и законодавне власти, као пример осталима, она мора да поступа законито и правилно. Скупштина не сме да представља место где се крше прописи.

Како је дошло до тога да парламент крши прописе?
- Очигледно да постоји неспремност да се пред очима јавности, расправом о извештајима заштитника, оствари утврђена контролна функција Скупштине, која је дужна да надзире законитост рада Владе и органа државне управе, као и да прати поштовање остваривања људских права.
Да ли је посао заштитника грађана у ствари рударски, пошто „против себе" имате практично целу владајућу коалицију?
- Мислим да је настали проблем, који заиста отпжава наш рад, у великој мери резултат неразумевања мандата заштитника грађана. Такође, томе су допринеле и бесмислене инсинуације да његови налази представљају пуку критику уперену против власти. У том контексту индикативно је често упућивано, реторичко питање „зашто је заштитник грађана толико критичан према органима власти кад има добру плату". Дакле, замера му се што ради свој посао. Упркос томе, заштитник мора да истраје у остваривању своје надлежности. Дужан је да настави да бескомпромисно указује на недостатке у раду органа јавне власти са циљем унапређења њеног будућег поступања, и то кад је лоша, да више не буде лоша, а кад је добра, да буде још боља!
Да ли ће и вама, као и вашем претходмкуСаши Јанковићу, ова фиинкдја бити одскочна даска за бављење политиком?
Не.
Како видите његову одлуку да уђе у политику?
- Поносан сам на значајне резултате сарадње коју смо остварили. Можда је најбољи показатељ то да и данас, кад он више није заштитник, та институција и даље функрионише у пуном кападтету. Одлука да уђе у политику је његова, али сматрам да су томе у великој мери допринеле околности у којима се нашао.

Каква је била сарадња са Вучићем у време кад је он био премијер, а ви сте преузели дужност заштитника грађана?
- Није остварена, мислим да није било ни времена за то.

Какву сарадњу очекујете с Аном Брнабић?
- Очекујем успешну сарадњу.

Нови председник државе је на Андрићевом венцу непуне три седмице. Како оцењујете почетак његовог председниковања?
- Заштитник није надлежан да оцењује рад председника. Прописи налажу да треба да сарађују.

Какву заштиту грађани могу да очекују након што је председник практично оправдао батинање обезбеђења СНС на скупу одржаном у дану кад је полагао заклетву?
- У вези с дешавањима тог дана, наглашавам да су организатори јавних скупова дужни да ангажују редарску службу како би обезбедили окупљање грађана и то на начин којим би се предупредило било какво насиље или недолично понашање. Међутим, та лица нису овлашћена да примењују физичку силу над грађанима. То је надлежност полиције, која је дужна да примени своја овлашћења у законом прописаним случајевима, између осталог у случају нарушавања јавног реда и мира. Скренуо бих пажњу да полиција не сме да буде неми посматрач дешавања, нарочито ако се пред њеним очима примењује насиље над грађанима.

Показује ли се тиме да шеф државе не познаје законе сопствене земље (законе о полицији, јавном окупљању...) и(ли) да их чак крши подржавајући извршиоце?
- Заштитник није надлежан да даје такве оцене. Указао бих да је у нашем друштву присутна пракса да проблеме умножавамо, а сукобе распирујемо уместо да покушавамо да их решавамо и смирујемо антагонизме.

Чему грађани да се надају кад председник државе маше фотографијом пребијеног учесника контрамитинга на којем је он наводно у припитом стању, а у ствари је то слика из представе? Уосталом, све и да је пијанац, да ли тиме шаље поруку да је у реду да се такви људи туку?
- Уверен сам да у Србији постоји јасна свест да нико никога не сме да бије. То се односи и на насиље према политичким неистомишљеницима. Мислим да у промоцији оваквог става посебну обавезу имају државни фиункционери, јавне личности, медији и сви они који су у ситуацији да дају одређени допринос.

 На ком нивоу је заштита грађана у Србији кад министар полиције Небојша Стефановић без пресуде и било каквог поступка означи председника „Адрија медија групе“ Александра Родића као криминалца и рекеташа?
- Заштитник је у протеклим годинама надлежним органима упутио велики број препорука да у изјавама за јавност не повређују претпоставку невиности, односно да појединце или групе не означавају као извршиоце кривичних дела ако то није утврђено на начин како је предвиђено Уставом Србије, међународним конвенцијама, пресудама Европског суда за људска права и бројним домаћим кривичноправним и другим прописима. Нико не сме да се означи кривим ако то није утврђено правоснажном судском одлуком. Скренуо бих пажњу на то да повреду претпоставке невиности одређеног лица не оправдава чак ни околност да је накнадно правоснажно утврђена његова кривица.

Зашто полиција и тужилаштво седе скрштених руку кад осуђеник Сретен Јоцић из Забеле најављује у недељнику Вучићевог кума да се спрема убиство Александра Родића?
- Недопустива је еуфорија јавне деструкције, која иде и до најава убистава. Наше друштво треба да направи избор хоће ли се бавити хајкама, разрачунавањем и претњама или будућношћу и оним што чини бољитак за грађане. Поражавајуће је што може бити кратак пут од оног што је најављено на насловној страни таблоида до вести у црној хроници истих новина.

НИСАМ БИО НА ПОЛАГАЊУ ЗАКЛЕТВЕ
Јесте ли били на полагању заклетве Вучића?

- Нисам, јер сам био на раније договореном службеном путу. Позив ми је стигао тек неколико сати пре полетања авиона, кад је било касно за било какву промену. Сматрам да заштитник грађана, као и представници свих других државних органа треба да присуствују тако значајним догађајима. Надам се будућој бољој организацији и међусобном уважавању институција.

О Савамали
МОРАЈУ СЕ ОТКРИТИ НАЛОГОДАВЦИ РУШЕЊА
Верујете ли да ће икад бити откривени налогодавци и извршитељи рушења у Савамали?
- За Србију је веома важно да буду откривени непосредни извршиоци рушења у Савамали, организатори и налогодавци, они који су полицији наложили да ништа не чини, као и одговорни полицијски стужбеници који су тада дежурним полицајцима дали налог да не поступају по позивима грађана. Још је важније утврдити ко је одговоран што се о томе ћути више од годину дана, односно што није познато шта су надлежни органи - полиција и тужилаштво - чинили тим поводом.

Проблеми
ГРАЂАНИ СЕ ЖАЛЕ НА ЛОШУ УПРАВУ
Шта сте навели у извештајима као највеће проблеме?
- Наглашено је да је стање права грађана и даље обележено неповољном економском ситуацијом и недостатком правне сигурности. Најављене и спроведене активности органа власти на унапређењу општег стања још увек нису довеле до жељених резултата. У прилог томе је чињеница да се заштитнику највећи број грађана обраћа поводом кршења социјалних и економских права. Осим тога, трећина свих обраћања односи се на тзв. лошу управу, пре свега неблаговремен рад администрације, немаран однос према послу и очигледно погрешну примену права.